Pressmeddelande 31 januari 2023

Hemglass lanserar hela 24 glassnyheter under 2023 och idag avslöjas de tio första. Tre av dem är framtagna i samarbete med omtyckta varumärken som Delicato, Bamse och Panduro.

– ­I år har vi satsat extra mycket på att ge kunderna glass med upplevelse. Glassar i spännande smaker, nya format och överraskningar i glasskartongen. Vi tar ut svängarna i smak och struktur men låter efterfrågade smaker som choklad och nougat ta plats, säger Sara Rencrantz, affärsutvecklingschef på Hemglass.

Samarbetet med Delicato resulterade i den klassiska Delicatobollen i glassformat. Svensk fika som glass. Kärnan i glassen har den goda delicatobollssmaken och höljet ett tunt lager chokladdopp som toppats med riven kokos.

Hemglass har även tagit fram två glassar med Bamse. Serietidningen med världens starkaste björn, Skalman och Lille Skutt firar hela 50 år och det ska alla kunna fira med glass. Två laktosfria glassar släpps. En med smak av blåbär och hallon, en med päron – båda doppade i choklad. I paketet finns en spännande överraskning.

I samarbete med Panduro släpps ett riktigt pysselkoncept med tolv goda glassar i en glasskartong som kan förvandlas till en egen teater där roliga glassfigurer kan fästas på glasspinnar. Med i glasslådan finns även ett pärlarmband som man själv pärlar.

– Suget efter glass verkar extra stort i dessa tider. Det märkte vi inte minst i vår tävling Drömbåten där vi fick in över 2 000 förslag på egenkomponerade glassbåtar. En av dessa, Linas Fina, hamnar i glassbilen i maj, säger Sara Rencrantz.

Hemglass 10 första glassnyheter 2023:
Högupplösta pressbilder finns för nedladdning här.

1. Delicatobollsglass
Chokladdoppad chokladglass med chokladbollsrippel. Toppad med riven kokos. Lanseras i glassbilen 20/2.

2. Bamse
Två varianter av laktosfria gräddglassar. En med blåbärssmak doppad i laktosfri choklad och en med päronsmak doppad i laktosfri choklad. Lanseras i glassbilen 20/2.

3. Panduro, pysselglassen
Glassar med smak av kola och jordgubb som doppats i stjärn- respektive pärlströssel. Förpackningen kan förvandlas till en teaterscen och innehåller pärlbandspyssel. Lanseras i glassbilen 26/6.

4. Chokladtårta
Chokladgräddglass med kakbitar, kakaosås toppad med chokladdoppade maränger. Lanseras i glassbilen 24/4.

5. Linas Fina
Vinnarbidraget i tävlingen Drömbåten blir verklighet. Gräddglass med vanilj- och chokladsmak med nougatfyllning i båtrån, doppad i choklad. Lanseras i glassbilen 22/5

6. Ananasbåt
Laktosfri gräddglass med ananas- och chokladsmak med ananasrippel i båtrån. Doppad i laktosfri choklad. Lanseras i glassbilen 26/6.

7. Glassfabriken + överraskning
En spännande mix av 23 goda glassar som passar hela familjen: Glassbåt, Favoritstrut, Sandwich, Päronsplit och Konfetti. Innehåller pyssel. Lanseras i glassbilen 26/6.

8.  Favoritstrut
En riktig favorit gör comeback. Gräddglass med vaniljsmak och jordgubbssylt i bakat rån, toppad med chokladdopp. Lanseras i glassbilen 26/6.

9. Dubbelcitron
Citrondoppad vaniljgräddglass med fyllning av lemoncurd. Toppad med jordgubbsflakes. Lanseras i glassbilen 20/3.

10. Dubbelkola
Vaniljgräddglass med kolafyllning och karamelldopp. Lanseras i glassbilen 25/9.

För mer information, kontakta:

Sara Rencrantz, chef affärsutveckling, Hemglass i Sverige AB
Tel: +46 70 429 63 83
sara.rencrantz@hemglass.se

För test/smakprover, vänligen kontakta:
Greta In De Betou, greta.indebetou@hemglass.se

Om Hemglass

Hemglass startades 1968 av glassfabrikanten Eric Ericsson med en första Hemglassbil i Täby utanför Stockholm. Företaget har idag en rikstäckande distribution med 28 säljdepåer som drivs av egna företagare. Filialerna omfattar över 400 anställda och en vagnpark på cirka 300 säljbilar som stannar på cirka 150 000 fasta försäljningsställen. Närmaste glassbil hittar du på https://www.hemglass.se/sv/hitta-glassbilen/

HEMG0426_Nyheter_Gruppbild_NY