Vår historia

Det började med en idé på ett lunchmöte 1968. Eric Ericsson, ägare av det lilla familjeföretaget Kalmar Glassfabrik träffade Anders Gavlevik, en nybliven student som levererat blommor och granar direkt till folks dörrar sedan han var sexton.

En svårighet var egentligen det som skapade möjligheten, nämligen att glass är mycket känsligt för temperatursvängningar. En jämn och låg lagringstemperatur krävs för att hålla högsta kvalité. Redan vid små variationer i temperaturen blir iskristallerna i produkten större, och glassen upplevs som isig och mindre aptitlig. Men med det ökande antalet frysboxar i hushållen hade en ny marknad uppkommit för glassfabrikanterna – glasskonsumtion i hemmet.

Detta var något som tidigare var förbehållet ett fåtal familjer, glass var en lyxprodukt för festliga tillfällen, bland annat på grund av de obefintliga lagringsmöjligheterna. Livsmedelsbutikerna började så smått tillhandahålla glass, men det var många länkar i kedjan som behövde fungera, för att kunden skulle få en förstklassig produkt i sin egen frys. Lagringen och hanteringen i butik och hos grossist var kanske inte alltid den bästa och framför allt kvarstod det största problemet; Hur ska konsumenten få glassen med sig hem, utan att den tar skada?

En idé blir verklighet

"Vi levererar glassen direkt från vår fabrik till kundens dörr!"

Det var den enkla men geniala idén som Eric och Anders kläckte under det där lunchmötet 1968. Redan den 23 september samma år, exakt kl 16.15, rullade den första glassbilen ut i Täby. Det allra första stoppet blev i korsningen Lärkvägen-Koltrastvägen och med i bilen var fyra personer som ringde på radhusens dörrar. De tog upp orders, kom ut till bilen och levererade glassen. Första dagskassan blev 160kr, men redan andra dagen blev den 750kr. Det kändes att idén var rätt. Mycket snart var den snabba expansionen ett faktum. Att Sverige blev pionjärland är ganska naturligt, eftersom frysboxen fått en så snabb utbredning här.

2 till 200 miljoner på 10 år

Under 70-talet genomgick Eric och Anders glassföretag en närmast dramatisk expansion. Försäljningen ökade hela tiden och Hemglass växte över landet. I runda tal ökade omsättningen från 2 till 200 miljoner. Framgångarna krävde investeringar av stora mått. 1973 etablerade sig Hemglass i Strängnäs, under de närmsta åren övertogs företaget etappvis av utvecklingsbolaget Hexagon. 1992 till 1997 var förvaltningsbolaget Industri Kapital ägare till Hemglass. 1997 blev tyska Schöller ägare, och 2002 ingick Hemglass i det världsomspännande livsmedelsföretaget Nestlé. Från 2014 är Hemglass i Sverige åter i svenskt ägo av Varsego Sverige AB

Den svenska verksamheten

Hemglass har en rikstäckande distribution som är uppbyggd kring ett 30-tal försäljningsfilialer där drygt hälften drivs av egna företagare medan de övriga drivs i eget dotterbolag. Totalt på filialerna finns över 400 anställda och den samlade vagnparken omfattar ca 300 säljbilar som regelbundet besöker merparten av landets hushåll på fastställda tider. Det finns ungefär 150.000 fasta försäljningsställen, vilket innebär att Hemglassbilarna varje kväll stannar på 15.000 platser i Sverige för att sälja glass. Säljbilarna ser lika ut över hela landet och tillhandahåller samma sortiment av prisvärd glass i flerförpackning som tillfredsställer breda smakbehov. Genom direkt leverans till hushållen tillhandahålls överlägsen kundservice och den höga produktkvalitén säkras.

Internationell etablering

Det väl genomarbetade och unika Hemglasskonceptet blev med åren moget för en internationell utbredning. ”Att direkt till hushållen, sälja den glass som ska konsumeras i hemmet under de närmaste två veckorna”, det är vad Hemglass var först med 1968. Och det är också vad Hemglass fortfarande är marknadsledande på. En liten specialiserad del av glassmarknaden, men en del som i många länder går att utveckla med hjälp av Hemglass erfarenheter. Redan 1976 startade Hemglass glassförsäljning i Danmark under namnet Hjem-Is. 1993 etablerade koncernen försäljningsfilialer i Norge och Finland. Hemglasskonceptet mottogs mycket väl och blev en stor framgång på båda marknaderna. Av idén i Kalmar 1968, och en säljtur i Täby som gav 160 kronor, har det idag växt fram en verksamhet som är Hemglass i Sverige AB.

Den välkända melodin

En av de mest karakteristiska sakerna med Hemglass är dess välkända melodi. I början av verksamheten användes en enkel ”vällingklocka” monterad utanför fönstret på förarsidan. Chauffören ringde sedan med klockan när bilen närmade sig en hållplats. Detta utvecklades till en klocka som istället satt på taket med en elektrisk givare som gick till förarhytten. Problemet var bara att klockan hade en enkel och regelbunden signal som för mycket liknade lastbilars backvarnare. Det hände då att barn sprang fram till lastbilar när de backade till livsbutikernas lastkajer för de trodde att det var Hemglassbilen som kom. Nu var Hemglass tvungna att hitta på något kreativt. Det var då musikern Robert Sund kontaktades. Han komponerade ett klockspel som på samma sätt kunde regleras från förarhytten. Detta skedde vid tiden då Hemglass sålts och nya ledningen skickade vidare uppdraget till en annan musiker som komponerade en jingel. Det är också denna jingel som fortfarande kan höras när Hemglass kommer rullande med lasten full av mumsig glass.