Vår historia
Det började med en idé på ett lunchmöte 1968. Eric Ericsson, ägare av det lilla familjeföretaget Kalmar Glassfabrik träffade Anders Gavlevik, en nybliven student som levererat blommor och granar direkt till folks dörrar sedan han var sexton.
En svårighet var egentligen det som skapade möjligheten, nämligen att glass är mycket känsligt för temperatursvängningar. En jämn och låg lagringstemperatur krävs för att hålla högsta kvalité. Redan vid små variationer i temperaturen blir iskristallerna i produkten större, och glassen upplevs som isig och mindre aptitlig. Men med det ökande antalet frysboxar i hushållen hade en ny marknad uppkommit för glassfabrikanterna – glasskonsumtion i hemmet.
Detta var något som tidigare var förbehållet ett fåtal familjer, glass var en lyxprodukt för festliga tillfällen, bland annat på grund av de obefintliga lagringsmöjligheterna. Livsmedelsbutikerna började så smått tillhandahålla glass, men det var många länkar i kedjan som behövde fungera, för att kunden skulle få en förstklassig produkt i sin egen frys. Lagringen och hanteringen i butik och hos grossist var kanske inte alltid den bästa och framför allt kvarstod det största problemet; Hur ska konsumenten få glassen med sig hem, utan att den tar skada?
En idé blir verklighet
"Vi levererar glassen direkt från vår fabrik till kundens dörr!"