Vår historia
Det började med en idé på ett lunchmöte 1968. Eric Ericsson, ägare av det lilla familjeföretaget Kalmar Glassfabrik träffade Anders Gavlevik, en nybliven student som levererat blommor och granar direkt till folks dörrar sedan han var sexton.
En svårighet var egentligen det som skapade möjligheten, nämligen att glass är mycket känsligt för temperatursvängningar. En jämn och låg lagringstemperatur krävs för att hålla högsta kvalité. Redan vid små variationer i temperaturen blir iskristallerna i produkten större, och glassen upplevs som isig och mindre aptitlig. Men med det ökande antalet frysboxar i hushållen hade en ny marknad uppkommit för glassfabrikanterna – glasskonsumtion i hemmet.
Detta var något som tidigare var förbehållet ett fåtal familjer, glass var en lyxprodukt för festliga tillfällen, bland annat på grund av de obefintliga lagringsmöjligheterna. Livsmedelsbutikerna började så smått tillhandahålla glass, men det var många länkar i kedjan som behövde fungera, för att kunden skulle få en förstklassig produkt i sin egen frys. Lagringen och hanteringen i butik och hos grossist var kanske inte alltid den bästa och framför allt kvarstod det största problemet; Hur ska konsumenten få glassen med sig hem, utan att den tar skada?
En idé blir verklighet
"Vi levererar glassen direkt från vår fabrik till kundens dörr!"
2 till 200 miljoner på 10 år
Under 70-talet genomgick Eric och Anders glassföretag en närmast dramatisk expansion. Försäljningen ökade hela tiden och Hemglass växte över landet. I runda tal ökade omsättningen från 2 till 200 miljoner. Framgångarna krävde investeringar av stora mått. 1973 etablerade sig Hemglass i Strängnäs, under de närmsta åren övertogs företaget etappvis av utvecklingsbolaget Hexagon. 1992 till 1997 var förvaltningsbolaget Industri Kapital ägare till Hemglass. 1997 blev tyska Schöller ägare, och 2002 ingick Hemglass i det världsomspännande livsmedelsföretaget Nestlé. Från 2014 är Hemglass i Sverige åter i svenskt ägo av Varsego Sverige AB